Методична скарбничка

Діаграми Венна







Конструктор уроку


Що таке лепбук? І як його виготовити?

Заготовки для створення власного лепбуку
Книжка на одну сторінку (One page book; one page – одна сторінка, book  книга)
Багатошарова книга або  книжка-сходинка (Layer book; layer – шар, book – книга) 
Книга-віконце (Flip flap book; Flip flap – перевернути, хлопати-відкидний борт, перевернутий клапан)
Книга-пара (Match book; match – пара, book – книга)
Чотирикутна книга (Four corner book; four corner – чотири кути,  book – книга)
Книга-колесо (Wheel book; wheel – колесо, book – книга)
Спливаюча книжка (Pop-up book; pop-up – вискочити зненацька, book – книга)





Анкета для виявлення та підтримки обдарованих дітей молодшого шкільного віку


                         


Презентація PowerPoint до уроку природознавства у 1 класі "Різноманітність рослин"




                                        

Презентація PowerPoint до уроку природознавства у 1 класі "Хвойні та листяні рослини"


Презентація PowerPoint до уроку природознавства у 1 класі "Жива і нежива природа, Рукотворні тіла"

                                          
                                               

Урок позакласного читання в 4 класі


ТемаІ.Я Франко - розум і серце українського народу.
Мета: розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях І.Я. Франка - людини-борця і патріота України, викликати інтерес до його творів, вдосконалювати навички виразного читання та вміння працювати з творами різних жанрів, збагачувати словниковий запас; розвивати мовлення та мислення, інтерес до читання української літератури;виховувати патріотизм, почуття любові до рідної землі, поваги до її історії, мови.

Тип уроку: усний журнал

Обладнанн: портрет І.Франка, збірки творів: І.Франко. Казки. - К.: «Веселка». 2008; Антологія української літератури для дітей. - Т. 1. - Кн.1. К.: «Рідне слово», 2007; Позакласне читання, збірка художніх творів, дитячі малюнки.
Хід уроку
І . Організація класу.
 II. Актуалізація опорних знань. 
- Яких письменників і поетів тих давніх часів пам'ятаєте? (Л.Українка, Т.Шевченко)
- Які твори цих авторів вивчали на уроках читання?
- З творчістю якого письменника ми познайомились на минулому уроці?

III. Повідомлення теми і мети уроку.
- У 2016 році виповнюється 160 років від дня народження та 100 років від дня смерті величного українського письменника, поета, публіциста, перекладача,
вченого, громадського і політичного діяча Івана Яковича Франка.
Сьогодні ми дізнаємося багато цікавого про його життєвий шлях, припадемо до життєдайного джерела творчості знаменитого українця, будемо вчитися зростати справжніми патріотами рідної землі, спробуємо зрозуміти, хто ми є, чиї ми діти, якого роду, племені.
ІV. Усний журнал
Ідуть роки.
Ми гортаємо сторінки.
Сторінка 1. Біографічна. 
Хто Франко? Ми всі це знаєм!
Всі Франка ми величаєм!
Він великий наш поет,
Гляньте, тут його портрет.
Розмірковують над словами
епіграфа під портретом:
Він не вмер, він ше живе.
Хоч від тисяч літ родився...
Міліони зве з собою -
Міліони радо йдуть,
Бо се голос духа чуть!
І.Франко «Гімн»

(Учитель пропонує послухати, як М.Коцюбинський описує Франка. ):

«Невеликий, хоч і сильний мужчина. Високе чоло, сірі, трохи холодні очі,
енергійно зачерчена борода. Рудувате волосся непокірно пнеться. Вуси
стирчать. Скромно одягнений, тихий і непомітний, поки мовчить. А
заговорить - і вас здивує, як ця невисока фігура росте і росте перед вами, мов у казці. Вам стане тепло і ясно од світла його очей, а його мова здається не словом, а сталлю, що б'є кремінь і сипле іскри».
Інтерактивна вправа «Інтерв`ю»
(Один учень, який найкраще знає матеріал, обирається респондентом, інші - кореспонденти - беруть у нього інтерв`ю)

1 учень: - Розкажіть, будь ласка, про своє дитинство.
-  Народився у селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту в Галичині 27 серпня 1856 року у родині старого Яця з гори, відомого коваля на всю округу.  Роботящий, залюбки допомагав батькам по господарству - згрібав сіно, звозив хліб з поля, пас худобу. Був добрим і товаристським, мав багато друзів серед ровесників.

2 учень: - Якою була Ваша початкова освіта?
 - Маленький Ясь дуже хотів вчитись, а його неписьменні батьки мріяли, щоб син став освіченим. 6-річного Івася віддали до школи у сусіднє село Ясеницю на 2 роки. Тут я за 10 днів навчився читати і писати українською, польською і німецькими мовами.
 Далі навчався у неповній середній школі при монастирі в м.Дрогобич. Жорстокі вчителі посадили мене на останню «ослячу» парту, насміхалися і принижували «хлопського» сина. Та я багато читав, наполегливо вчився і вже весною на екзамені  вразив всіх своїми знаннями. Мене визнали найкращим учнем, нагородили книжкою. Мама, Марія Кульчицька, яка все це бачила, плакала на радощах.

3 учень: - А де Ви навчались згодом?
- Продовжив навчання в Дрогобицькій гімназії. Тут теж був найкращим учнем. Коли мені було 9 років, помер батько, а згодом пережив ще одне горе - несподівано захворіла та померла моя добра матуся. Щоб придбати книги, доводилось заощаджувати на харчах і заробляти гроші репетиторством, навчаючи панських ледачих синків. Уже в 6 класі почав сам писати вірші.

Сторінка 2. Поетична. 
Що там діти за вікном?
А тут сторіночка нова
Поетична.
Вчитель. На цій сторінці ви познайомите нас із секретами поетичної творчості І.Франка.
(Діти декламують вірші. Інші слухають, висловлюють свою думку про вірш, який привернув їхню увагу; розглядають малюнки - ілюстрації до них).
I учень "Навесні".
- Який настрій викликав у вас цей вірш?
- Знайдіть у вірші:
епітети;
порівняння;
слова, вжиті у переносном) значенні.
- Доповніть своїми виражальними засобами.
ІІ учень "Дрімають села".
- Чи правильно підібрали тон? (спокійний);
- Які слова підказали ваш вибір? (дрімають, тихо)
- Вкажіть слова, вжиті в переносному значенні ("дрімають села", "гріються хатки", "дрімають садки")
IIІ учень "Дивувалась зима" 
- За допомогою яких слів Франко описав зиму як живу істоту? ("дивувалась", "дунула", "сніг метала" "сили'не мала")
- Доберіть синоніми до слів: льоди скресли,... проклюнулись квітки,... запахущі квітки,...
сніг метати,...

Сторінка 3. Казкова.
Минає час
Казка тут чекає нас
Диво, диво, дивина
Казка буде не одна.

  Вчитель. Житття, - говорив Франко, - мені мало всміхалось, а діти були тим веселим, промінням, яке зігрівало моє серце». Ці слова стосуються і його власних дітей. їх у нього було четверо: Андрій, Тарас, Петро і Ганна. Для них складав казки (майже 50 поетичних і прозових казок).
сонячним

Учень 1. Іван Франко дуже любив тварин, особливо сиріток, бездомних, беззахисних. Писав казки про тварин. Об'єднав їх у збірку «Коли ще звірі
говорили». (Розглядають книжкову виставку. Відбирають казки).

Учень 2. (Зачитує) « - Значить, дітоньки любі, не тим цікава байка, що говорить неправду, а тим, що під лушпиною тої неправди криє звичайно велику правду. Говорячи ніби про звірів, вона одною бровою підморгує на людей, немов дає їм знати:
- Та чого ж ви братчики, смієтеся? Адже се не про бідних баранів, вовків та ослів мова, а про вас самих з вашою глупотою, з вашим лінивством. Адже ж я навмисне даю вам ваші рухи, ваші думки, ваші слова, щоб ви якнайкраще
зрозуміли не їх, а себе самих».
2. Читання казки «Лисичка-кума» в особах.
- Хто головні герої казки?
- Які вони?
- Хто перемагає?

3. Інсценізація казки «Їжак і заєць» 
- Чим подібні ці казки ?

4. Казкова вікторина. 
- Впізнай героя. Поверни його у казку.
Їсти ні пити не хочу
З тяжкої жалості плачу.
Сам кухар сметанку злизав,
На мене сказав.
Киця»)

 Лист за містом з печатками
Розсилає на весь світ:
«Час настав великих зборів!
Хай спішить до царських зборів
Швидко весь звірячий рід».
Лиш один з них мов не чує,
В своїм замку знай ночує.
(«Лис Микита»)

Сидить у ямі. Знов йому голод допікає. А над тією ямою
стояло дерево, а на дереві гніздо...
(«Лис і Дрізд»)

 І, не довго думавши, втік від господаря в ліс. Добре йому там.
Аж раз дивиться, йде просто на нього страшний престрашний....
(«Осел і Лев»)

 Накивала п'ятами до лісу, а в лісі шусть у першу нору. Думала, що сховається.... від....(вовчика)
Лисичка, Вовк. «Лисичка - кума»)

Підсумок. Казки маленькі, а розуму в них багато.
Які риси характеру засуджує Франко у своїх казках?

Сторінка 4. Творча. 
Сторінку гортаєм
Альбом відкриваєм.
Вчитель.
 - Що роблять в альбомі? (малюють)
- Що будемо малювати? (героїв казок, ілюстрації до прочитаних віршів)

 Діти малюють. Малюнки прикріплюють на сторінку , коментують
малюнки.
Сторінка 5. Вшанування пам`яті
Розповіді дітей про пам`ятні місця, пов`язані з іменем І.Я.Франка


         


V. Підсумок уроку
 - Про кого йшла мова на сторінках нашого журналу?
 - Що дізнались про І.Франка?


Урок інформатики в 4 класі з елементами національно-патріотичного виховання


Предмет:Інформатика
Клас:4-й
Розділ 6: Робота з презентаціями
Тема:Комп`ютерна презентація, її об`єкти. Середовище редактора презентацій
Мета:дати учням уявлення про середовище редактора презентацій; формувати навички процесу створення презентацій; вміння розрізняти текстові та графічні  об’єкти слайда презентації,  вводити текст до слайду презентації; розвивати увагу, спостережливість, логічне і образне мислення; виховувати зосередженість, взаємодопомогу,любов до національної культури, до природи рідного краю, прагнення бути справжніми українцями; виховувати почуття гордості за Україну, за її національного генія – Івана Яковича Франка.
Обладнання:  програма редактор  презентацій"PowerPoint"
Тип уроку:комбінований
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ.Актуалізація опорних знань
-         З презентаціями і комп’ютерними презентаціями ти ознайомився минулого навчального року.
Пригадаємо, що таке презентація і що таке комп’ютерна презентація, як правильно працювати над створенням комп’ютерної презентації та як її використовувати.
Презентація — це представлення чогось нового.
Під час презентації використовують різноманітні наочні матеріали: схеми, плакати, моделі, а також комп’ютерні презентації. Це робиться з метою привертання уваги слухачів до матеріалу, що презентується, для кращого його сприйняття та розуміння.
- Презентація, підготовлена з використанням комп’ютера, називається комп’ютерною презентацією.
Комп’ютерна презентація складається з електронних слайдів.
Слайди презентації можуть містити різні об’єкти: текст, зображення, звукові та відеофрагменти.
Для створення комп’ютерної презентації використовується спеціальна програма — редактор презентацій. Одним з таких редакторів є програмаMicrosoftOfficePowerPoint.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
-          Сьогодні ми продовжимо знайомство з середовищем редактора презентацій, будемо вчитись складати план створення презентації та робитимем презентацію за створеним планом.
ІV.Вивчення нового матеріалу
1.     Пояснення вчителя
Нова презентація завжди містить один слайд — титульний, який знаходиться в центральній частині вікна PowerPoint.


Ти вже знаєш, що на титульному слайді вказується назва презентації та дані про її автора.
У лівій частині вікна PowerPoint розташована вкладка Слайди, де відображаються ескізи всіх слайдів презентації.
Роботу над створенням комп’ютерної презентації потрібно розпочинати з планування — що і в якій послідовності розповісти, придумати заголовки до кожного слайда, дібрати матеріал, що буде розміщено на слайдах та зображення до нього.

 Після того, як ми склали план майбутньої комп’ютерної презентації та дібрали матеріали для слайдів,можна приступати безпосередньо до створення самої комп’ютерної презентації.
2.     Засвоєння алгоритму створення презентації
Алгоритм створення комп’ютерної презентації
1. Розмісти на титульному слайді назву комп’ютерної презентації та короткі відомості про автора чи авторів.
2. Додай до презентації потрібну кількість слайдів.
3. Розмісти відібраний матеріал на слайдах.
4. Створи слайд, на якому розмісти список джерел, звідки бралися відомості для презентації, і подякуй слухачам за увагу.
VПрацюємо за комп’ютером
1. Повторення правил техніки безпеки.
2. Робота над планом презентації
На уроках природознавствати ознайомився з традиційними українськими квітковими рослинами.Сьогодні ми почнемо створювати комп’ютерну презентацію про них. Ось який план презентації склала Ганнуся:
1)Українські традиційні квіткові рослини.
2)Калина та вишня.
3)Мальви і чорнобривці.
4)Соняшник та барвінок.
5) Любисток і м`ята
6)Використані джерела.
3. Фізкультхвилинка
4. Створення комп’ютерної презентаціїза таким алгоритмом:
1. Запусти на виконання редактор презентацій PowerPoint.
Для запуску на виконання редактора презентацій PowerPoint знайди на Робочому столі значок

 і двічі клацни ліву кнопку миші.
2. На титульному слайді введи назву презентації та дані про автора.
Для введення тексту підведи вказівник до потрібної рамки і клацни ліву кнопку миші. З’явиться текстовий курсор, після чого можна вводити текст.
Зміна місця розташування рамок на слайді здійснюється перетягуванням. При цьому вигляд вказівника стає таким

3. Додай до презентації потрібну кількість слайдів.


Щоб додати новий слайд, підведи вказівник миші до ескізу слайда, після якого необхідно додати новий слайд. Відкрий контекстне меню та вибери команду Створити слайд


4. На кожному слайді введи запропоновані Ганнусею заголовки.


Слайд, з яким ти працюєш, буде виділено кольоровою рамкою на вкладці Слайди. Для того щоб перейти на інший слайд, слід підвести вказівник миші до нього та вибрати його.
5. Уважно прочитай текст на слайдах. Якщо ти помітиш помилку, то виправ її.


6. Подякуй за увагу.


7. Напиши список використаних джерел.


8. Збережи презентацію.
Для того щоб зберегти презентацію, вибери кнопку
 Бажано, щоб ім’я файла відповідало темі презентації та складалося з одного або кількох слів.
VІ. Підсумок уроку
1. Що таке презентація і для чого вона проводиться?
2. Що таке комп’ютерна презентація і для чого вона використовується?
3. З чого складається комп’ютерна презентація?
4. Які об’єкти можна розмістити на слайді?
5. Опиши алгоритм додавання нового слайда до презентації.
VІІ. Завдання для кмітливих
1. Склади план презентації «Українські народні обереги»та запиши його в зошиті.
 Подумай, про що б ти хотів розповісти. Скільки буде слайдів? Які фотографії чи малюнки варто використати?
Придумай заголовки до кожного слайда.
Під час підготовки плану презентації кожен слайд зобрази на папері у вигляді прямокутника, на якому на свій розсуд розмісти заголовок, текст та зображення.
- Не пиши забагато. Орієнтовна кількість речень на слайді — до п’яти.
Використовуй короткі речення. У кожному — до восьми слів.
2.     Знайди в Інтернеті матеріали для своєї майбутньої презентації за цією темою і збережи їх у своїй папці.
3.     Розв`яжи задачу:
Пакунок цукерок і коробка печива разом важать 9 кг, а два пакунки цукерок і коробка печива разом важать 13 кг. Скільки важить 1 пакунок цукерок та коробка печива?
 

                                                                                                              
VІІІ.Домашнє завдання
І. Створи презентацію про українського поета і письменника Івана Яковича Франка
Подумай, про що б ти хотів розповісти. Скільки буде слайдів? Які фотографії чи малюнки варто використати?
Орієнтовний план презентації
1. Іван Франко— великий український письменник.
2. Життєвапозиція Івана Франка.
3. Основні твори письменника для дітей та їх короткий зміст.
4. Використані джерела.

Урок математики в 4 класі


Предмет:Математика
Клас:4-й
Розділ: Узагальнення  та систематизація навчального матеріалу за 3-й клас. Вивчення письмового множення та ділення в межах 1000.
Тема:Письмове множення на двоцифрове число. Задачі на знаходження  різниці двох часток.
Мета:вчити учнів застосовувати письмові прийоми множення на кругле число; вдосконалювати обчислювальні навички та вміння учнів розв’язувати задачі; розвивати логічне мислення, творчу самостійність, математичну мову, пізнавальний інтерес; виховувати акуратність при написанні у зошиті, інтерес до навчання, бажання вчитися.
Обладнання:  картки-сорбонки, картки для індивідуальної роботи, підручник «Математика» для 4 класу Богданович  М.В., Лишенко Г.П., 2015 р.
Тип уроку:комбінований
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
–  Я рада вітати всіх вас у цьому затишному класі.
Сьогодні ми будемо:
Діяти – активно!
Думати – оперативно!
Сперечатися – доказово!
Для всіх обов’язково!
ІІ. Перевірка домашнього завдання
-- Прочитайте складені вирази.
(630 + 210) : 3 = 280
(705 – 245) : 10 = 46
— Поясніть значення кожного виразу в задачі 91.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.     Усний рахунок
  •   Довжина відрізка 15 см. Яка довжина 1/5 частини відрізка?
  • 1/4 м — скільки це сантиметрів?
  •    Блокнот коштує 90 к., ціна блокнота становить 1/9 частину ціни книги. Скільки коштує книга?
  •   Обчисліть «ланцюжки». (Робота в групах.)
  • Яка група швидше «розв’яже» ланцюжок?
25 : 5       + 76       : 9      · 6 + 46       : 50  (2)
3 · 18       + 9      : 7       · 9      + 19       : 20  (5)
17 + 28      : 15      · 40      : 60     · 27      + 46  (100)
    2. Математичний диктант
— Запишіть тільки відповіді.
·        Множники 5 і 5, знайти добуток.
·        Ділене 42, дільник 6, знайти частку.
·        Знайти добуток чисел 8 і 3.
·        Знайти частку чисел 21 і 7.
·        У скільки разів число 4 менше від 16?
·        У скільки разів 48 більше від 6?
— Перевірте результати диктанту за допомогою карток-сорбонок.
3. Індивідуальне опитування. Робота за картками.
ІV. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні на уроці ми ознайомимося з письмовим множенням на двоцифрові числа, які закінчуються нулями, удосконалимо  вміння розв`язувати задачі. Набуті вміння допоможуть вам удосконалити обчислювальні навички, розвиватимуть логічне мислення, увагу, самостійність, що дасть вам можливість почувати себе більш упевнено в майбутньому дорослому житті. А впевнена людина – це значить успішна людина! Тож вперед - до нових знань!
V. Вивчення нового матеріалу
1. Підготовча робота
Завдання 92, с.15 (з коментуванням)
Учні замінюють розрядні числа 30; 60; 90; 400; 700 добутком за зразком.
Зразок:
80 = 8 · 10                    60 = 6 · 10                    800 = 8 · 100                700 = 7 · 100
30 = 3 · 10                    90 = 9 · 10                    400 = 4 · 100

Завдання 93, с.15(усно)
За записами учні пояснюють, як можна множити число на добуток.
4 • (2 • 3) = 4 • 6 = 24
4 • (2 • 3) = (4 • 2) • 3 = 8 • 3 = 24
5 • (4 • 2) = 5 • 8 = 40
5 • (4 • 2) = (5 • 2) • 4 = 10 • 4 = 40
2. Ознайомлення з письмовим множенням на кругле число
Завдання 94, с.15
За записами учні пояснюють усний і письмовий способи множення на розрядні числа. Пригадують, як потрібно записувати другий множник при письмовому множенні на розрядні числа.
24 • 40 = 24 • (4 • 10) = (24 • 4) • 10 = 96 • 10 = 960               Ч  24
                                                                                                                  40                     
3. Первинне закріплення                                                               960
Завдання 95, с.16 (3- з коментуванням, 2 - самостійно)
Учні виконують множення письмово.
48 •2 0      23 • ЗО    16 •5 0    18 • 40     18 • 50
VІ.Фізкультхвилинка
Хлопчики й дівчатка всі
Нахилились до землі,
Потім встали – рукив боки
І зробили три підскоки.
Потім розімняли плечі.
Рівні спинки у малечі!
Руки вгору, опустили
І за парти тихо сіли.

VІІ.Розвиток математичних умінь учнів

1. Робота над задачами
         Завдання 96,с.16
Аналіз умови і складання короткого запису задачі.
План розв’язання задачі
1) Яка маса 20 крісел?
2) Яка маса 10 стільців?
3) Яка загальна маса офісних меблів?
Сильніші учні розв’язують задачу самостійно виразом, решта — з допомогою вчителя. Один учень працює біля дошки.
         Розв’язання
1) 25 · 20 = 500 (кг) — маса 20 крісел;
2) 15 · 10 = 150 (кг) — маса 10 стільців;
3) 500 + 150 = 650 (кг)
    25 · 20 + 15 · 10 = 650 (кг)
         Відповідь: загальна маса офісних меблів 650 кілограмів, навантажених на автомобіль.
          Завдання 97, с.16 ( Робота в групах)
— Доберіть числові дані та розв’яжіть задачі.
1) а · 3 + b · 4
2) (a + b) : 2
         2. Розв’язування рівнянь (завдання 98 с.16,)
1-й ряд — перший стовпчик;
2-й ряд — другий стовпчик;
3-й ряд — третій стовпчик.
— Як знайти невідомий доданок?
— Як знайти невідоме зменшуване?
— Як знайти невідоме ділене?
— Як знайти невідомий дільник?
— Як знайти невідомий множник?
         3. Завдання для допитливих «Банк математичних цікавинок»
         Завдання 99, с.16
-         За схемами склади вирази. Знайди їх значення,
якщо  а = 12, b= 7, с - 40.
 (а + b) · c                     (12 + 7) · 40 = 760
с : (а – b)                       40 : (12 – 7) = 8
с – (а – b)                      40 – (12 – 7) = 35
ІІ. Підсумок уроку
-         Що нового дізналися на уроці?
-         Що виходило найкраще?
-         В чому відчуваєте труднощі?
ІХ. Домашнє завдання
Завдання 100, 101 (с. 16).


Конспект уроку з курсу "Я у світі" в 4 класі з елементами національно-патріотичного виховання


Навчальний предмет:  Я у світі. 4 клас
Розділ: Людина в суспільстві
Тема:Культурна спадщина народу
Тип уроку:  комбінований
Автор уроку:Нечухріна Галина Іванівна -  вчитель початкових класів Кривецької загальноосвітньої школи  І-ІІ ступенів Ставищенської районної ради Київської області
Урок складено відповідно:  Навчальних  програм для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1-4 класи.  – К. : Вид. дім «Освіта», 2012.
Мета:ознайомити з головною скарбницею давньоруської культури – Софійським собором, Золотими воротами; ознайомити з поняттями: музей,   експонат, екскурсовод; закріпити  правила поведінки у храмі; в музеї;     
формувати  поняття «культурна спадщина народу»; розширити і поглибити поняття громадянськості; формувати національну гордість школярів;
розвивати мислення, мовлення,  уяву, почуття прекрасного;
сприяти вихованню гуманного ставлення до культурної спадщини українського народу, славетних творів української культури; викликати бажання вивчати, берегти і примножувати багатства рідного краю.
Обладнання:відеокліп «Культурні скарби України», ілюстрації, фотографії, портрети видатних письменників, вишивки, альбоми малюнків К.Білокур та М.Приймаченко; роздаткові набори карток, клей, робочі зошити Н.М.Бібік, Г.П.Бондарчук для 4 класу, підручник «Я у світі» Н.М. Бібік для 4 класу (2015 р.), карта України.

Україно! Доки жити буду,
Доти відкриватиму тебе…
(В.Симоненко)
Хід уроку
I.                  Організація класу.
-         Послухайте вірш і скажіть про що піде мова на уроці?
Україно! Ти для мене диво!
І нехай пливе за роком рік,
Буду, рідна, горда і вродлива
З тебе дивуватися повік.              (В. Симоненко)
II.               Актуалізація опорних знань.
1.     Вступна бесіда: 
-         В якій державі ми живемо?
-         Яка її столиця?
-         Чим славиться наша земля?
2.     Перегляд відеокліпу «Культурні скарби України»
-         Перегляньте відеокліп і подумайте, що можна віднести до скарбів України?

3.     Створення «асоціативного куща». (На основі переглянутого фільму)

4.     Перевірка домашнього завдання.
-         Вам потрібно було дізнатися про дані пам’ятки культури нашого обласного центру:
1 група -  Софійський собор.
2 група – Андріївська церква.
3 група - Золоті ворота
Відповіді дітей, розповіді про дані об’єкти культури. (Додаток   )

III.           Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
-         Сьогодні на уроці ми поглибимо свої знання про культурну спадщину українського народу. А саме: дізнаємося, що є головною скарбницею давньоруської культури, де зберігаються скарби України та які правила поведінки в цих скарбницях культури треба знати.
Наші предки залишили нам у спадок багату землю, свою історію, культуру, звичаї і традиції. Наше завдання зберегти цей скарб  і примножити його.
IV.           Вивчення нового матеріалу. (Побудова нових знань)
1.     Вправа «Вилучи зайве».
-         Перш ніж ми вирушимо до скарбниць культури, давайте з’ясуємо, що таке культура. Виберіть правильну відповідь, спираючись на «асоціативний кущ».
Культура – це …
духовні і матеріальні надбання, створені людиною протягом усієї історії.

        все те, що створила природа.
2.     Робота в зошитах.
Завдання 1., стор.48.
3.      «Буквені лабіринти»
-         Щоб дізнатися в яких саме скарбницях ми побуваємо сьогодні, розгадайте ці буквені лабіринти.
               
                         Б-2, А-3, В-4, В-1, А-1                        .А-2, Б-3, В-1, Б-2.                                                                                                                       
1.     «З’єднай поняття з визначенням». (Словникова робота).
Місце, куди приходять люди подивитися на картини, скульптури, старовинні речі та інші предмети.

Людина, яка розповідає відвідувачам про експонати.

Місце для молитви

Предмети, які представлені в музеї, на виставці.
ХРАМ   
МУЗЕЙ
ЕКСКУРСОВОД
ЕКСПОНАТ
2.     Фізкультхвилинка.
Хлопчики й дівчатка, зробимо зарядку.
Руки в боки, вгору, вниз, 1,2,3 – не помились.
У долоні хлоп-хлоп,
І ногами топ-топ.
Мов годинник зробим так: тік-так, тік-так.
Тихо сіли на стільці,
І скажу вам: «Молодці!»
3.     Робота з підручником.(Стор.123-124)
1)    Метод «позначки» (Самостійна робота.):
           відоме «+», невідоме «-», що найбільш зацікавило  «!»
2)    Перевірка засвоєння матеріалу.
-         Що ви вже знали?
-         Що дізналися нового?
-         Що найбільш зацікавило?
V.               Закріплення вивченого матеріалу. (Консолідація)
1.     Повторення правил поведінки.Робота у великих групах.
-         Яку людину називають культурною?
( - Яка знає правила поведінки і виконує їх, вміє цінувати прекрасне, може розрізнити погане і добре).
-         Кожна культурна людина повинна знати, як поводитись у закладах культури.
( Кожна група учнів має на своїй парті таблицю, набір карток для вклеювання в таблицю і клей).
І група                                                                       ІІ група
Правила поведінки                                                   Правила поведінки
в музеї.    (Додаток     )                                             в храмі (Додаток   )
-         Діти, де ще, крім музеїв і храмів можуть зберігатися скарби України?
( В бібліотеках, театрах).
2.     Презентація виконаних робіт.
3.     Зв’язок  з  життям. (Реальність)
       (На моніторі – Богатирська церква)
-         Яким словом можна назвати цю споруду?
-         Чи знаєте ви що це за храм?
-         Що вам запам’яталось, коли ви там побували?
-         З якими правилами поведінки у храмі вас познайомив отець Володимир?
( На моніторі – Ставищенський краєзнавчий музей)
-         Подивіться уважно, чи були ви в цьому місці?
-         Як воно називається?
-         Що в ньому зберігається?
( На моніторі – шкільний музей освіти)
-         Чи впізнаєте ви це місце?
-         Які правила поведінки в музеї ви запам’ятали?
4.     «Фотореклама туристичного агентства».
  Діти рекламують пам’ятні місця нашої області, які було б цікаво відвідати, демонструючи при цьому фотографії.
VI.           Підсумок  уроку. (Рефлексія)
Тест.І варіант
1.     Де можна побачити скелети древніх мамонтів?
а) в Київському природничому музеї;
б) в музеї Писанки;
в) в Ставищанському краєзнавчому музеї.
2.     В якому місті розташований музей С.Корольова?
а) м. Київ;
б) м. Житомир;
в) м. Львів.
3.     В якому музеї можна придбати лікувальні настоянки?
а)в музеї Великої Вітчизняної війни;
б) в музеї ракетобудування;
в) в музеї-аптеці м. Львова.
Тест.ІІ варіант.
1.     Що називають головною скарбницею давньоруської культури?
а) Генуезьку фортецю;
б) Софійський собор;
в) Багатирську церкву.
2.     Хто збудував Золоті ворота у Києві?
а) Володимир Великий;
б) Княгиня Ольга;
в) Ярослав Мудрий.
VII.  Домашнє завдання.
1.     Виконати завдання в зошиті: стор. 49, завд. 2.
2.     Продовжуючи роботу над проектом «Культурна спадщина народу», за допомогою довідкової літератури та Інтернету знайдіть інформацію про один із культурних скарбів України.
VII.        Презентація літератури з даної теми.
Додатки   


АНДРІЇВСЬКА   ЦЕРКВА  (м. Київ)

Побудована в 18 столітті у стилі бароко за проектом видатного італійського архітектора Растреллі.
За літописними й усними християнськими переказами на початку 1 століття нашої ери на землях, де тепер розташована Україна, проповідував учень Ісуса Христа святий апостол Андрій Первозванний.
Піднімаючись від Корсуня вгору по Дніпру, він зупинився на одному з пагорбів і, проповідуючи християнське вчення , передрік, що на цьому місці, де він поставив хрест, засяє Божа благодать і виросте велике місто.
В 1744 році до Києва прибула імператриця Єлизавета Петрівна. Об’їжджаючи київські монастирі, вона почула давній переказ про пророцтво апостола Андрія і побажала збудувати храм на Андріївській горі.
Замовлення на проектування церкви отримав архітектор італійського походження Франческо Бартоломео Растреллі. Спорудження церкви тривало з 1747 по 1762 рік. Такий довгий період будівництва пояснювався нестачею коштів.
Андріївська церква має висоту більше 40 м. Всередині храм дуже розкішно оздоблений: на стінах, куполі та іконостасі багато золотих і срібних прикрас.
ЗОЛОТІ   ВОРОТА.  м. Київ

За наказом Київського князя Ярослава Мудрого місто було оточене потужними оборонними укріпленнями, які мали троє воріт. Для парадних в’їздів слугували так звані Золоті ворота, тому що позолочена мідь вкривала їх стулки. Висота їх проїзної частини становила 12 м, ширина 6,9 м, а в’їзд вінчала золотоверха церква Благовіщення.
1651р. голландський художник А. Вестерфельд виконав малюнок, на якому зобразив Золоті ворота. Перед глядачами постають руїни величної споруди. Через сто років з метою збереження цього витвору давніх архітекторів рештки Золотих воріт були засипані землею.
1832 р. архітектор Лохвицький проводив на цьому місці розкопки і зненацька натрапив на Золоті ворота. Це стало сенсацією. Руїни були укріплені цегляними контрфорсами, а за пропозицією архітектора Ф.Меховича обидві частини воріт скріплені металевими стяжками.
Після декількох невдалих спроб реконструювати первісний вигляд будови проект було здійснено під час підготовки Києва до святкування свого 1500-річчя. Тепер одну з найдавніших пам’яток історії, архітектури й фортифікаційної техніки можуть побачити кияни і гості міста.
КУЛЬТУРА   ПОВЕДІНКИ
У   ХРАМІ


       
1.     Проходячи в храмі до вільного місця, йди спокійно, не штовхайся.

2.     При вході хлопчикам (чоловікам) треба знімати головний убір, а дівчатам (жінкам) можна заходити тільки з покритою головою.

3.     Ставши на місце, мовчки, тільки поклоном привітайся з тими, хто стоїть біля тебе.

4.     В храмі не крутися, не оглядайся, не говори, а молися зі щирим почуттям, вникай у порядок і зміст служби.
5.     Не виходь із храму до закінчення богослужіння без нагальної потреби, бо це неповага до священика і гріх перед Богом.
КУЛЬТУРА   ПОВЕДІНКИ   В   МУЗЕЇ    


1.     Будь уважним, намагайся почути кожне слово екскурсовода.
2.     Не чіпай руками експонати.
3.     Коли хочеш про щось запитати екскурсовода, вживай «чарівні слова».
4.     Не забудь подякувати за цікаву екскурсію.
5.     У музеї не сміти, не розмовляй, не грайся, не їж.
Використана література
1.     Наказ МОН України від 16.06.2015 № 641 "Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах" 
2.     Державний стандарт початкової освіти. – К. : Вид. дім «Освіта», 2011.
3.     Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1-4 класи.  – К. : Вид. дім «Освіта», 2012.
4.     Наказ МОН України №1495 від 22.12.2014 «Про затвердження змін до навчальних програм для 4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів».
5.     Я у світі : підруч. для 4 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Н. М. Бібік. – Х. : Вид. група «Основа», 2015. – 160с.
6.     Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання  / О.І. Пометун,  Л.В. Пироженко – К.: А.С.К., 2004.

Інтернет-джерела
1.     https://uk.wikipedia.org
2.     http://www.mundm.kiev.ua/
3.     http://ukrmystetstvo.blogspot.com/


Сценарій виховної години в 4 класі

Тема: «Україна – єдина країна!» 
Мета: поглибити знання дітей про Україну,її історію, культуру, формувати в учнів поняття «єдність», «цілісність»; розвивати мовлення дітей, їх кругозір; виховувати любов до рідної країни та почуття поваги до неї.
Обладнання: аудіозаписи пісень Т.Петриненко «Україна»,Н. Бучинська «Мова єднання», фізична карта України, стрічки синьо-жовтого кольору, стікери у вигляді промінців, стікери у вигляді серця, вислови відомих людей про Україну, картки з прислів’ями, плакат «Абетка міст України».
Хід уроку
    1.     Створення сприятливого психологічного комфорту в класі
1.1.         Привітання з учнями
Благослови  нас, добрий Боже,
Благослови, Пречиста Мати,
Хай Ваша ласка нам поможе
Щасливо рік шкільний почати!
– Доброго дня, любі школярі! Щиро вітаю, Вас, з Днем знань – справжнім всенародним святом мудрості, доброти і людяності. Цей день завжди особливо урочистий і хвилюючий, адже саме з нього починається незвіданий, цікавий і, водночас, нелегкий шлях до пізнання, до нових звершень. Бажаю  усім у цьому навчальному році підкорити нові вершини знань, зустріти добрих і надійних друзів та досягти омріяної мети. Традиційно, обов’язковою умовою свята Першого вересня є  перший урок. Якою ж буде тема уроку,спробуйте здогадатись самостійно.
1.2.  Оголошення теми уроку. Створення проблемної ситуації.
– Послухайте уривок аудіозапису відомого українського співака і ви одразу здогадаєтесь про що йтиме мова на першому уроці. (Звучить пісня Тараса Петриненка «Україна»)
–  Про, що йде мова у пісні?
– Так, дійсно, ми поговоримо про нашу рідну Батьківщину – Україну.
2. Вивчення нового метеріалу
2.1. Актуалізація опорних знань
Україно моя, Україно!
Ти для мене святиня свята.
Неподільна,  чарівна, єдина.
Дідівська й батьківська земля.
– Тема нашого уроку: «Україна- єдина країна»
2.1. Вправа «Мікрофон»
–  Як ви гадаєте, чому саме так звучить тема першого уроку? *(Діти висловлюють свої думки)
– У зв’язку з останніми подіями в країні, всі жителі нашої держави молять Бога про мир, спокій та єдність і цілісність України.
2.2. Асоціативний кущ «Україна»
– А чим для Вас є Україна? Давайте разом засвітимо Сонце любові, тепла і надії на краще життя, а в середині нашої сонячної системи поставимо таке близьке всім слово – Україна



А й справді, Україна – це рідна мова, якою мама співала колискову, бабуся розповідала казки, передаючи одвічну народну мудрість. Кожна людина з теплотою згадує свій дім, це місце, де вона народилася, де пройшло її дитинство. Це її маленька батьківщина, затишне родинне вогнище. Коли скласти маленькі батьківщини кожного з нас, вийде наша велика Батьківщина – Україна.
2.3. Хвилинка-цікавинка. Рубрика «Це цікаво!!!»
За формою державного устрою Україна є унітарною державою, тобто такою, в якій відсутні територіальні одиниці, які б мали політичний суверенітет або самостійність. Важливо, що територіальні одиниці в унітарній державі можуть користуватися соціальним, культурним, економічним, мовним, але не політичним суверенітетом.
Україні як унітарній державі властиві такі ознаки:
* єдина загальнодержавна система органів влади;
*єдине законодавство;
* єдине громадянство;
* єдина система судових, правоохоронних, контрольно-наглядових та інших органів;
* єдина грошова система тощо.
– Яке ключове слово містять всі ознаки України, як унітарної держави?
– Єдина. Наша Україна – Єдина країна.
2.4. «Абетка міст України»
– А чи знаєте Ви, територіальний склад України?
– Україна складається з 24 областей. З безлічі міст та сіл. Зараз побачимо, як добре Ви знаєте населені пункти України. Пропоную гру  «Абетка міст України»
А –   Артемівськ                                      О –    Одеса
Б –   Бердянськ                                         П –  Почаїв
В –   Волинь                                              Р  –  Рівне
Г –    Горлівка                                           С – Сторожинець
Д –    Дніпропетровськ                             Т – Тернопіль
Е –     Енергодар                                        У – Ужгород
Є –    Євпаторія                                          Ф – Фастів
Ж –   Житомир                                            Х – Хотин
З –    Запоріжжя                                          Ц –  Цюрупинськ
І –     Івано-Франківськ                               Ч – Чернівці
К –    Київ                                                     Ш – Шепетівка
Л –    Львів                                                    Щ –  Щастя
М – Миколаїв                                               Ю –  Южноукраїнськ
Н –     Новоселиця                                         Я –  Яремче
–  У нашій абетці зібрані великі міста та маленькі містечка, ви називали їх не задумуючись, де  вони знаходяться  на сході чи на заході, на півночі чи півдні. Адже,незалежно від місця  розташування всі ці населені пункти є частинкою нашого спільного дому – нашої України. І ніхто немає права зазіхати на нашу єдність та цілісність.
3.Закріплення знань формування умінь і навичок.
3.1.  Виконання практичного завдання ”Обійми Україну теплом своїх долонь”
–    А зараз кожен учень  отримає  кольорову  долоньку та стікер у вигляді серця,  на якому слід написати за що ви любите нашу країну і ми все це розмістимо навколо ось такого схематичного зображення  території  України ( тобто карти) , щоб наша  Батьківщина була захищена  любов’ю, теплом наших  долонь. Цю карту ми повісимо у класі  й будемо завжди пам’ятати, що ми  є громадяни своєї милої  України. Ми її сини і доньки , а тому ми все робитимемо для того, щоб Вітчизна наша процвітала, була могутньою державою. А ви , діти, будете старанно вчитись на благо своєї Вітчизни.
3.2.  Стрічка єднання «Якою я бачу свою Україну в майбутньому»
Під аудіо запис пісні «Мова єднання» діти утворюють ланцюжок з синьо-жовтих стрічок і озвучують,якою вони бачать Україну через кілька років.
4. Підсумок уроку
4.1. Молитва за Україну.
Боже великий, єдиний,
Нам Україну храни,
Волі і світу промінням
Ти її осіни.
Світлом науки і знання
Нас, дітей, просвіти,
В чистій любові до краю,
Ти нас, Боже, зрости.
Молимось, Боже єдиний,
Нам Україну храни,
Всі свої ласки-щедроти
Ти на люд наш зверни.
Дай йому волю, дай йому долю,
Дай доброго світу,
Щастя дай, Боже, народу
І многая, многая літа.

2 коментарі:

  1. Дякую! Дуже змістовний та корисний сайт.Радію,що потрапила сюди!

    ВідповістиВидалити
  2. Приємно, що Ви позитивно оцінили мою роботу. Рада була допомогти.

    ВідповістиВидалити